دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان سوادآموزی:

در گام  دوم نهضت سوادآموزی نیازمند نهضت همگانی و مردمی هستیم

در گام  دوم نهضت سوادآموزی نیازمند نهضت همگانی و مردمی هستیم
رئیس سازمان سوادآموزی گفت: در گام  دوم نهضت سوادآموزی نیازمند نهضت همگانی و مردمی هستیم.
کد خبر : 886588

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری گام دوم نهضت سوادآموزی امروز شنبه ۲ دی با حضور علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد.

علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: امام خمینی (ره) روز ۷ دی سال ۱۳۵۸ فرمان تشکیل نهضت آموزی را صادر کرد. این پیام بزرگ درخصوص سوادآموزی به سنین  ۱۰ تا ۴۹ سال بوده و در سال ۱۳۵۸  نرخ باسوادی ۴۷ درصد  و فاصله باسوادی  بین زنان و مردان  ۲۳ درصدی  و بین مردم روستای و شهری  ۳۴ درصد بوده است. در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت  نرخ باسوادی در جامعه به ۹۸ درصد رسیده و فاصله باسوادی بین زنان و مردان به  ۶ درصد و مردم روستایی  و شهری  به ۱۱ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: دبیر کل یونسکو در ۱۷ شهریور سال جاری پیامی را صادر کرد، در این پیام نرخ با سوادی طی  ۴۰ سال گذشته در دنیا  ۱۸ درصد اعلام کرد و نرخ باسوادی در کشور ما بالغ‌بر ۵۰ درصد بوده و نسبت به رشد باسوادی جهان  ۲.۵ درصد بیشتر رشد کرده‌ایم. این اتفاق گام اول نهضت سوادآموزی  بوده است که هدف در این گام  آموزش مهارت خواندن و نوشتن به  ایرانیان بوده است.

رئیس سازمان سوادآموزی بیان کرد: نهضت سوادآموزی هم‌زمان با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی مأموریت جدید را برای خود در نظر گرفت، در این راستا با نمایندگان مردمان اسلامی جلساتی برگزار و بندی در برنامه هفتم توسعه در خصوص نهضت سوادآموزی در نظر گرفته شد،  با تصویب آن پس از تصویب شورای نگهبان گام دوم نهضت سوادآموزی آغاز به کار می‌کند.

عبدی تشریح کرد: وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوبه ۳ ۳ ۶۳ را با هدف ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقا سوادآموزی در جامعه مبتنی بر مفاهیم جدید و آموزش مستمر و همگانی ورود بازنگری و طرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این راستا اقدامات لازم را انجام دهد. 

وی عنوان کرد: در گام  دوم نهضت سوادآموزی نیازمند نهضت همگانی و مردمی هستیم و در این گام  نقش نهضت سوادآموزی از متصدی‌گر به تنظیم‌گری بین دستگاه و حلقه‌های مردمی در راستای توسعه و تعمیق سواد در کشور تغییر می‌کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته